lördag 28 maj 2011

Bovetebröd

Det här brödet är, innan jag började exprimentera med alternativa mjöler, det populära filmjölksbrödet med bikarbonat. Jag har använt mig av bovetemjöl, boveteflingor och rismjöl och resultatet blev ett saftigt mycket gott bröd! Min absoluta favorit och jag äter det varje dag till frukost :)



Ett bröd

2 dl bovetemjöl
2 dl boveteflingor
1 dl rismjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk gurkmeja
1 tsk salt
3/4 tsk bikarbonat
1 dl solrosfrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl mandlar
1 dl russin (eller 1/2 riven morot)
3 dl filmjölk
1/2 dl smör- och rapsolja (alt enbart rapsolja)
1 msk honung

Så gör du

Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt filmjölk, russin, smör- och rapsolja och honung.
Rör till en jämn smet.
Häll i en 1 1/2 liters form "bröad" med solrosfrön!
Ställ i ugnen på 175 grader i ca 40 minuter.